A Sudanese woman argues with a grocer in the market of Omdurman, northewest of the capital Khartoum, on February 21, 2012. Sudanese consumers and market traders struggling to cope with rising prices have warned of social unrest as living standards deteriorate since the country's partition. AFP PHOTO / ASHRAF SHAZLY (Photo credit should read ASHRAF SHAZLY/AFP/Getty Images)
A Sudanese woman argues with a grocer in the market of Omdurman, northewest of the capital Khartoum, on February 21, 2012. Sudanese consumers and market traders struggling to cope with rising prices have warned of social unrest as living standards deteriorate since the country's partition.    AFP PHOTO / ASHRAF SHAZLY (Photo credit should read ASHRAF SHAZLY/AFP/Getty Images)
A Sudanese woman argues with a grocer in the market of Omdurman, northewest of the capital Khartoum, on February 21, 2012. Sudanese consumers and market traders struggling to cope with rising prices have warned of social unrest as living standards deteriorate since the country’s partition. AFP PHOTO / ASHRAF SHAZLY (Photo credit should read ASHRAF SHAZLY/AFP/Getty Images)

 

ارتفع معدل التضخم في السودان إلى 24.3 في المائة في أبريل من 23.3 في المائة في مارس، وذلك للشهر الثاني على التوالي، بعد أن شهد التضخم انحسارا بشكل عام منذ الصيف الماضي، وفقا لما ذكره الجهاز المركزي للإحصاء ، الأحد.

وشهد السودان موجة ارتفاع في الأسعار، عقب انفصال جنوب السودان في عام 2011، واستحواذه على 75 في المائة من إنتاج البلاد من النفط، وهو المصدر الرئيسي للعملة الصعبة، التي كانت تستخدم في دعم الجنيه السوداني، وسداد فاتورة واردات البلاد من المواد الغذائية وغيرها.

وساهم خفض دعم الوقود في ارتفاع معدل التضخم، لكن بدأ تأثير تلك الخطوة في الانحسار. وكان معدل التضخم ارتفع قليلا في مارس إلى 23.2 في المائة من 23 في المائة في فبراير.

وينخفض معدل التضخم بشكل عام منذ الصيف الماضي، حين بلغ منتصف الأربعينات. ويستفيد السودان بوصفه مستوردا للنفط من انخفاض أسعاره العالمية 50 في المائة.